Tuesday, March 30, 2010

Thailand- the land of pepsi?

Vår resa började som "vanligt" med lite stress. Sena till flygplatsen, gick runt på "fel" terminal ett tag. Var jättehungriga och kom på att vi måste äta något, kom på att oj, boarding börjar om 5 minuter och vi är på fel terminal. Hann köpa mat på BurgerKing, skynda oss till tåget och ta oss till gaten lagom till slutet av final call. Då hade Sanna fortfarande inte kommit (vi delade på oss) men hon kom efter några stressfulla minuter. :)

Thai Airways tog oss till Bangkok. Självklart fick vi mat 30 min efter starten...tur att vi inte hade bråttom pga av maten tidigare.

I Bangkok tog vi en meter-taxi efter några minuters diskussion. Tog oss till vårt första hotell: Bangkok hotell Lotus Sukhumvit. där vi blev varmt välkomnade.

Vi lämnade väskorna, paxade sängar (jag och Salla delade) och gick sedan ut på gatan för att ta en taxi till en kinesisk restaurang där några av Sannas vänner var. De hade precis ätit så vi hoppade in i ytterligare en taxi som tog oss till en bar som vi senare hittade i Sannas guidebok (saxophone hette stället, och de spelade livemusik).

Dagen efter planerade vi att ta oss upp tidigt för att hinna med ett besök på the grand palace...failure. Vi kom dit 14.10 och biljetterna slutade säljas klockan 14. Vi blev pålurade att åka med en Tuk Tuk till två tempel och house of parliament (vilket var enda stället vi vägrade att åka till). Jag hade redan blivit förvarnad av Aina att inte de skulle säga att det var stängt och att vi skulle åka en tuk tuk som sedan skulle ta oss till butiker för att de skulle få bensincheckar av ägarna. Mm, vi gjorde det i alla fall...och mycket riktigt. En sidenbutik och en juvelerare. Inga checkar tack vare oss. Vi såg i alla fall två tempel och sen sa vi till honom att han kunde åka iväg.

På kvällen åkte vi med Luksary, hennes pojkvän och Sannas kompis till en restaurang utanför staden, vid vattnet som var jättemysigt men god mat. Provade bla mango sticky rice till efterrätt. Efter middagen åkte vi till en nattbazar och fyndade. Efter av vi var klara där var klockan strax efter 1 så då åkte vi till en skybar och drack drinkar. Sedan var det dags att sova.

Nästa dag tog vi oss till the grand palace där vi betalade våra 300 baht och tog på oss massa extra kläder...väldigt varmt i de redan 35 graderna! Vi gick runt, åkte runt, såg massa tempel som jag just nu inte kan skilja på. Åkte till det stora shoppingcentret som alla svenskar verkade tycka om. Hörde hur många svenskar som helst, såg hur många svenskar som helst. Det var det perfekta stället om man tycker om märkeskopior. Det var som en stor rea, och jag köpte ingenting...hittade ingenting. Förutom en munk (en sådan som man äter, inte med orangea kläder...). Träffade sedan Marco, åkte tillbaks till hotellet, sov och dagen efter var det redan lördag och dags att åka till Pattaya och hotell nr 2 som var ännu bättre. Vi såg en show med ladyboys, de såg läskigt bra ut för att inte vara tjejer på riktigt. Hade jag sett dem på gatan hade jag trott det var tjejer. Det var väl ungefär det som hände. Jag lade precis upp massa bilder på fb, så ni får gärna kika på dem om ni vill se massa tempelbilder eftersom att det pretty much är det enda jag har tagit kort på (börjar jag bli gammal?).