Sunday, March 7, 2010

Vänta är något av det jobbigaste man behöver göra

Jag väntar och väntar och väntar, och väntar lite till. Vad jag väntar på? Idag är det tre saker. 1.) Att klockan ska bli 14.00 då all elektricitet och vatten i badrummen stängs av. 2.) Klockan 18.00 då vi får tillbaks elen och vattnet. 3.) Att vi ska ha vår brandövning snart!

Nummer tre är nog ändå den punkt jag vill få avklarad allra mest. Vi har fått mail om att "på kvällen någon dag mellan den 4-10 kommer vi ha brandövning." För mig betyder det: ta mig till närmsta trapphus, gå ner 15 trappor, gå till baksidan av byggnaden för att stå med våning 15 och 16 ("wuhua hall") och vänta på upprop. Stannar man kvar på sitt rum blir man utkastad och får inte längre bo i the halls. Eftersom att vi "loggar" in varje gång vi går in i byggnaden har de koll på oss.

I flera dagar har jag nu hoppat in och ut ur duschen för att inte stå där när larmet sätter igång. Jag har på känn att det kommer vara idag efter klockan 18.00. Igår hade de nämligen ställt upp dörrarna vid trapphuset PLUS att de ställt fram skyltar med respektive halls namn. Vädret är dessutom inte det bästa idag, så jag vill stanna inne och plugga lite. Men hade helst sluppit vara med på brandövningen. Det är alltid bra att gå igenom hur man ska bete sig och vad man ska göra ifall att det börjar brinna. Men jag tror inte att det skulle gå till på samma sätt om det faktiskt började brinna här. 21 våningar, 3000 studenter, 4 trapphus.

No comments:

Post a Comment