Saturday, February 13, 2010

Campus på avstånd

Hung Hom.

Tågstationen: dit bussen från flygplatsen åkte. Jag var helt förvirrad och visste inte alls var jag skulle. Exit B hade jag letat fram att jag skulle gå mot men såg ingen exit. Där inne finns det Starbucks, McDonalds, 7-eleven etc.


Campus: den höga byggnaden på högersida är Y-core där jag har en del lektioner och föreläsningar. Jag är oftast på 5e våningen men jag tror det finns 20-30 våningar i huset. Den höga byggnaden på vänster sidan är ungefär i mitten av campus. Det var dit vi gick och registrerade oss när vi kom till PoluY.


Och här går jag varje dag.
Det är lite som en labyrint där nere vid mtr-stationen.

Fler bilder på campus (på närmare håll) kommer senare, men eftersom att jag har lov den här veckan tänker jag inte gå dit!

---

Igår var vi på Brazilian rooftop party. Det var massa folk och några som var uppklädda och dansade samba. Jag skulle också vilja kunna dansa så som de gjorde! Det var en grupp med modeller som var där också, hjälp vad långa de var! Jag har ju börjat känna mig lång efter att ha varit här i en månad, en tjej trodde tom att jag var åtminstone 170 cm...det ni ;) Hursomhelst blev det en lång natt igår, jag somnade nog runt 6.30-tiden men det var en roligt kväll Jag och Sanna var på tre olika klubbar för att se något nytt, kvällen/natten avslutades med kebabrulle.

Jag lyckades skämma ut mig själv igår under en föreläsning. Här i HK pratar inte studenterna när de ska göra det. Ställer en lärare en fråga kommer det med 95% säkerhet vare en utbytesstudent som svarar på frågan, eller ingen alls. Min managerial leadership-lärare tycker och vill att alla ska prata och diskutera så vi lär oss något. Igår fick vi se ett helt avsnitt av House (inte helt fel) där vi skulle observera en kvinnlig ledare och därefter prata om vad hon gjorde. Ingen pratade. Läraren hotade med att ropa namn från listan. Det var knäpptyst och jag välter mitt bord med alla pennor och böcker. Japp, hallå, titta på mig! Läraren tittar på mig,
"vad heter du?"
-Sophie
"okej, bra. Vad har du för åsikter?"
-blablabla
"tror du att du skulle kunna vara henne?"
- kanske inte idag, men om några år.
Han skrattade och sa åt mig att komma tillbaks till honom då så han kunde berätta för sina studenter att hans student var en riktig ledare (förstod inte riktigt vad han sa).

Jaja, nog om det. Det är riktigt söndagsväder här idag. Regn och 16 grader. Vi ska iväg på flower market borta i Causeway bay klockan 10. Det är en kinesisk nyårsgrej. Imorgon blir det parad och fyrverkerier.

En sista sak. De flesta vet att youtube, facebook och att googla vissa ord är omöjligt i Kina, men visste ni att New York Times också är blockad? Jag tror jag ska börja läsa tidningen här för att sedan jämföra med de västerländska nyheterna.

No comments:

Post a Comment