Saturday, February 27, 2010

Lördag förmiddag

Det är lördag och jag ska snart iväg till skolan. Nej, jag är inte duktig och är inte på väg dit för att plugga inför mitt midterm som är på onsdag...jag har föreläsning! Just det, föreläsning på en lördag. Mitt på dagen. Tack för den! Som kompensation får jag sovmorgon på tisdag, eller ja, jag börjar 1030 istället för 930. Men jag hoppas att föreläsningen är intressant, det är en representant från "The Independent Commission Against Corruption" som ska komma och tala. Vi pratade om mutning på föreläsningen igår, där vi fick se en lista med olika länder och en siffra från 0 till 10 (10 betydde att det inte förekommer mutning eller liknande i det landet). Sverige låg högst upp med 8,4 medan Kina låg väldigt långt ner på listan med sina 3,4.

Ikväll hoppas jag att jag får med mig någon (Sanna) på bio. Nu ska jag iväg! Hoppas ni får en bra lördag! :)

Uppdatering: Föreläsningen var värdelös. Jag tyckte om mannen som talade, han var duktig på att förklara och att uttrycka sig. MEN jag vet redan att man inte ska acceptera gåvor som en typ av mutning. Jag vet dessutom att det inte är okej att ge någon pengar för att h*n ska göra dig en extra favor. Men det kanske är bra för hongkongborna att lära sig? Jag fick lära mig någonting nytt i alla fall: I Asien är HK på andra plats i att vara minst korrupta. Singapore kommer inte helt oväntat på första plats och Japan på tredje plats.

2 comments:

  1. vilken slags favour är det att gå ut med en kille för på en klubb för att han också ska få komma in gratis :D ?

    ReplyDelete