Sunday, February 14, 2010

恭喜發財 (Kung Hei Fat Choy)

Gott Nytt År allihopa! Nu är det lejonets år!

Imorse frågade Alex om jag ville följa med till ett/några tempel eftersom att det är det kineserna gör idag. Självklart åker jag hellre iväg och gör något sådant än att fördriva tiden framför datorn hela dagen. Alla andra sov fortfarande, men det var okej, är man bara 2 personer blir allting lättare, speciellt när det är så fullsmockat med människor som det var idag. Det fanns tre stycken tempel, men vi valde att åka till två stycken av dem. Det första var lite mindre och det andra templet var väldigt stort med väldigt mycket människor. Allt var väldigt välplanerat vilket gjorde det lättare. Vädret har inte varit det bästa senaste två dagarna, det regnar och regnar, men det kanske gjorde att vissa stannade hemma.

Tempel nr. 1 Mtr och taxi för att komma dit.

Det här the wishing tree, men eftersom det är gammalt och håller på att falla sönder får man inte sätta sina önskningspapper där.

En drake.


Här kunde man bland annat köpa papprena man skrev sina önskningar på.


Här satte vi upp våra önskningar. Vi får se om de går i uppfyllelse :) Min är på andra raden uppifrån, första (andra spiken) från vänster sida. För 10 dollar fick man pappret som man skrev på.

Tempel nr. 2 Väldigt stort tempel med kösystem för att komma in. Alla tände massa rökelser, det är därför luften ser ut som den gör på bilden nedan. Eftersom alla gick så nära fick man massa aska på ryggen också. På andra bilden ser ni hur de håller upp dem.



Worship articles stod det på en skylt. Det var hit man kom. Allt är guld och rött.



Igår på flowermarket tog jag på (man ska ta på den) en typ av blomma som ska ge tur i kärlek. Och idag har jag skrivit önskningar och hängt i önsketrädet i kinesiska tempel så någonting måste ju gå rätt nu tycker jag.

No comments:

Post a Comment