Tuesday, February 23, 2010

Resten av tiden på ön

Innan jag går vidare med resten av resan måste jag visa en bild på en tricycle (det som gänget med killar skulle skjutsa oss med/i). En tricycle är alltså en moped med sidovagn. I sidovagnen får det plats 2 personer. Första gången fick jag sitta bak på mopeden för att alla tre skulle få plats. Att åka med den här kostar ca 20 peso (1 peso = ca 5 kr). Första gången kunde vi inte sluta skratta. Där åkte vi, tre tjejer och en kille, hopklämda på en moped.


I alla fall...här är stranden och ni ser hur det ser ut ungefär ovanför stranden (där barerna, restaurangerna och allt annat fanns). Överallt på stranden gick män och sålde mat, glass och pärlhalsband/örhängen, och kvinnor som frågade om man ville ha massage.

-Massage, mom (de menade mam)?
*No thank you
-Maybe later
*No

Så löd konversationen med de här kvinnorna om och om igen. Förutom en gång då frågan istället var "sexy massage?"



Utsikt från där vi bodde. Inte mycket att se, det var berg och skogar. För tre nätter betalade jag 1310 peso (ca 262 kr). Toaletten gick inte att spola, det kom några få vattendroppar från duschen vilket gjorde det extremt svårt att tvätta håret. Ett plus var att tvn hade massa kanaler (på engelska!), första gången jag såg på tv på nästan två månader, så vi unnade oss det på kvällarna. Lyckades precis tajma in os-sammandraget ena dagen.

Bakom det gula huset i bilden finns en liten liten grusväg med lite affärer om man nu kan kalla de för det...De hade Western Union (räddaren i nöden då vi anda dagen på ön kom på att "oj, ingen har ju pengar med sig"). Det fanns även ett ställe där man kunde ta ut pengar, en kvinna tog fram en kortläsare och en mobiltelefon, sammankopplade dem och kunde på så vis göra en transaktion. Bra för vissa personer i gruppen som annars hade fått simma hem...


Utanför våra rum, innan jag brände sönder mitt ansikte.


Dag 4s frukost. Jag och Sanna åt två stycken våfflor med chokladsås. Man blev mätt efter en pga allt socker. Men gott var det! Filippinska maten var god: mycket bbq, fisk och kyckling. Maten är mer västerländsk där och de har alla amerikanska kedjorna: friday's, dunkin' donuts, outback, Starbucks etc etc.
På kvällarna var det tjejerna (?) som jobbade i barerna som stod för underhållningen. Det var eldshower och sjungande. Alla som uppträdde var transvestiter, ibland visste man verkligen inte om det var en tjej eller kille.


Dagarna på ön var okej. Första kvällen vi var där träffade vi en dansk kille som vi pluggar med och tredje dagen träffade vi två svenskar som vi pluggar med. Världen krymper verkligen. Det var även den dagen jag brände sönder ansiktet. På kvällen umgicks vi med de andra två svenskarna. Vi åt middag tillsammans och sen satt vi på stranden och drack kokosmjölk och tittade på stjärnbilderna. Ena svenska killen är intresserad av stjärnor så han fick peka ut alla, men det var lite svårt eftersom att de är upp-och-ned på den här sidan. Killarna bodde på en annan ö än den vi bodde på och på kvällen missade de sista båten. Vilken tur att jag och Sanna är allas räddare i nöden och att vi två ändå delade på två stora dubbelsängar. De blev imponerade av hur fräscht vårt rum var (tvn och det faktum att vi hade en fungerande toalett just då). Klockan 7 vaknade vi upp av hög marschmusik. Klockan 8 vaknade vi ännu en gång på grund av att någon sköt åtminstone tre skott med gevär. Då gick det inte att sova längre.

Det var så mycket som hände att jag inte ens vet hur eller vad jag ska skriva. Det här är bara lite av det vi varit med om, det blir några punkter igen men ni kommer nog få höra mer när jag kommer hem:
  • inga pengar- leta bankomat på öde ö
  • solbrända
  • jetski
  • wedding crashers
  • "no more"- avsläppta i vattnet från en båt, vada i land
  • båtarna på hemvägen fulla, som tur var fick vi tag på en där vi fick plats
  • jag och Sanna räddade killarna ännu en gång (busspengar)
  • avsläppta från bussen längs vägen (var är vi?)
Det hände massa andra saker, självklart hade vi roligt samtidigt men nästa resa blir nog lite annorlunda planerad.

Fler bilder finns här.

No comments:

Post a Comment